fredag 22 april 2011

Mjölk

Idag dammsög jag poolen med ett inte önskvärt resultat. Vattnet har sett riktigt fint ut men när jag satte ner dammsugaren virvlade det upp något från botten så nu är hela poolen mjölkvit. Jag har ingen aning om vad det är men det ser inte trevligt ut alls. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra men det blir väl att kasta sig över poolforum igen och se om jag kan få några tips.
Apropå manometern som jag skrev om tidigare så är det tydligen så att man ska ta in den på vintern då den är väldigt känslig mot frost och med långa perioder över -20 under vintern så kan man väl säga att en viss risk för frost har förelegat. Den är med andra ord trasig. Tack poolforumet vilken kunskapsbank!

Vädret är helt underbart ute det är soligt och varmt som en sommardag. Gud så gött!

Imorgon blir det "påskmiddag" här vi lagar mat på murrikkan och grillen, blir nog bra tror jag

3 kommentarer:

  1. Hej....

    Jag hittade din blogg på poolforumet. Har själv nyligen vårstädat en pool för första gång i mitt liv, det går mot en spännande sommar med mycket badande!

    Jag så at ni hade en zodiac klorinator, och jag har precis köpt en likadan från australien.....
    Är ni nöjda med den, blir det ändå mycket jobb med vattenrening...?

    Jens (Plummer på poolforumet)

    SvaraRadera
  2. Hejsan, Kul att du hittade hit. Jag är supernöjd med min Zodiac klorinator, den har gått som en klocka sedan vi monterade in den och vårt vatten är alltid klart och fint. Det var bara uppstarten i år som bjöd på en liten överraskning, när det var någon vit sörja som låg på botten och som rördes upp när jag dammsög. Men observera att det var innan jag hade dragit igång Zodiacen, jag startade upp den med en gång efter det och efter ett dygn var vattnet som en spegel igen. Det enda jobbet är att mäta värdena på klor och PH vilket jag gör någon gång i veckan under säsongen och salthalten som man får hålla lite koll på om man fyller på mycket nytt vatten (för många kanonkulor påverkar vattennivån). Jag är övertygad om att en saltklorinator är det bästa och lättaste sättet att hålla ordning på alla vattenvärden och vattenkvaliteten som finns. Jag säger grattis till dig och ditt bra val! Zodiacen trivs inte så bra när vattnet är kallt, då får man hjälpa till med lite klor istället och låta klorinatorn vila men över 15 grader så arbetar den hur bra som helst.

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag håller för fullt på med mitt livs projekt - att bygga pool. Är inte allt för långt kvar till färdig pool då betongbil och pumpbil kommer på tisdag och fyller cellplastväggarna med betong.

    Jag inser att det finns en hel del att lära vad gäller poolvård och det där med saltklorinator låter onekligen intressant. Ni skriver att ni köpt era från Australien. Har ni något tips om bra leverantör eller hemsida att gå till? Var handlade ni?

    /Christer

    SvaraRadera